مشاوره رایگان تلفنی:

مشاوره رایگان

مقالات دیجیتال مارکتینگ

راهنمای کار با گوگل آنالیتیکس

راهنمای کار با گوگل آنالیتیکس

فهرست مطالب

اساسا گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) به اختصار GA برای کسانی که چندان در حوزه مسائل فنی وارد نباشند، می تواند خیلی سردرگم کننده باشد و در هر صورت از کلمه Analysis به معنی تجزیه و تحلیل گرفته شده و مفهوم آن این است که درک آن برای کسانی که تازه طراحی سایت کسب و کارشان را انجام داده باشند بسیار پیچیده یا خیلی فنی باشد.
حقیقت این است که یادگیری آنالیتیکس چندان سخت هم نیست و در این مطلب، مفاهیم و کلیات موضوع را متناسب با میزان آشنایی و درک کاربران به طور کامل توضیح داده ایم.
وقتی در گوگل سرچ کنید، لیستی از بهترین برنامه های آنلاین تجزیه و تحلیلی را برای شما نشان می دهد که می توانید در آنها ثبت نام کنید و با اینکه همه آنها برای مدیریت کسب و کار آنلاین شما قطعا مفید خواهند بود اما برای افراد مبتدی بهترین گزینه گوگل آنالیتیکس است.
خدمات GA توسط گوگل یعنی بزرگترین موتور جستجوی اینترنت دنیا ارائه شده تا برای نظارت به عملکرد کسب و کار به شما کمک کند. به لطف چنین برنامه ای، به داده های مختلف در لحظه و به صورت آنلاین دسترسی دارید که دقیقا برای شما مشخص می کنند کدام استراتژی ها برای شما نتیجه بخش بوده اند و کدام نتیجه جالبی نداشته است.
قبل از اینکه GA معرفی شود، کسب و کارها در مورد اختصاص منابع به منظور بازاریابی و تبلیغات مردد بودند چون ابزاری هم برای ارزیابی آنها وجود نداشت اما الان به لطف GA می توان متوجه شد که کدام فرایندها و تاکتیک ها بیشترین بازگشت سرمایه را برای شما رقم می زنند.

ویژگی های گوگل آنالیتیکس عبارتند از:

  • گوگل آنالیتیکس ابزاری قدرتمند برای مدیریت بهتر وب سایتنظارت بر فعالیت کاربر بر روی سایت – مقدار زمانی که کاربر در سایت گشت و گذار میکند، تعداد صفحاتی که در هر بازدید بررسی می شود، نرخ پرش و غیره
  • سنجش میزان ترافیک ورودی به وب سایت
  • امکان همکاری و ادغام با گوگل ادز
  • شناسایی صفحاتی که عملکرد ضعیفی دارند
  • تهیه و ساخت گزارشاتی در مورد ویژگی های جمعیتی کاربر
  • ارائه گزارشاتی در مورد فروش و خلاصه تراکنش های صورت گرفته بر روی سایت
  • تجزیه و تحلیل آنلاین که به شما اطلاعاتی در مورد کاربرانی که اکنون در سایت شما هستند می دهد

با گوگل آنالیتیکس دیگر نیاز به حدس زدن برای اداره یک کسب و کار نیست چرا که به کمک این برنامه می توانید دقیقا متوجه شوید که کدام لینک ها و مطالب در استراتژی توسعه کسب و کار شما ضعیف عمل می کنند.

مثلا وبلاگ نویسی یکی از معروف ترین اجزای استراتژی بازاریابی محتواست چرا که طبق یک مطالعه، 23% از زمان کاربران صرف خواندن مطالب وبلاگ می شود.

وبلاگ نویسی برای دستیابی به اهداف زیر در دیجیتال مارکتینگ استفاده می شود:

  • شهرت صنعت تحت فعالیت را به عنوان یک منبع ارزشمند بهبود می بخشد
  • تعداد فالوورها را افزایش می دهد
  • مشتریان راغب یا لید ایجاد می کند
  • ترافیک بیشتری برای وب سایت ایجاد می کند
  • رتبه سایت را در نتایج سرچ افزایش می دهد

فرض کنیم هدف شما برای افزایش ترافیک ورودی وب سایت از طریق وبلاگ نویسی باشد. طبق گفته گوگل آنالیتیکس استراتژی کنونی وبلاگ نویسی عملکرد ضعیف تر از حد انتظار داشته است.

شما می توانید از داده هایی که گوگل آنالیتیکس به شما می دهد استفاده کنید تا به اطلاعات زیر دست پیدا کنید:

  • کدام موضوعات وبلاگ، کاربران بیشتری را به سمت خود جذب کرده است؟ این شامل تعداد به اشتراک گذاری های انجام شده، لایک ها و کامنت هاست.
  • کدام موضوعات وبلاگ کمترین میزان مشارکت کاربر را داشته و نتوانسته مخاطب زیادی جذب کند؟
  • کاربران چقدر در صفحه وبلاگ من باقی می مانند؟
  • اکثر خوانندگان چطور به وب سایت من دسترسی پیدا می کنند؟ از طریق دستگاه موبایل یا کامپیوترهای دسکتاپ و لپ تاب…؟
  • ویژگی های جمعیتی مخاطبین من به چه صورتی است؟

فرض کنیم که 80% موضوعاتی که نگارش کرده اید مربوط به شرکت شماست و 20% هم در مورد مسائل کاربردی است مثلا موضوعاتی که با چطور و چگونه شروع می شوند یا لیست بندی دارند.

طبق گزارش گوگل آنالیتیکس، مردم بیشتر از موضوعات و محتواهایی لذت می برند که در مورد کاربردهای عملی محصولات و خدمات شماست تا اینکه در مورد کسب و کار شما باشد.

شاید تصمیم بگیرید که 80% موضوعات نوشته های خود را به مسائل و کاربردهای عملی محصولات و خدمات اختصاص دهید و 20% در مورد کسب و کار خودتان باشد. با این حال توضیح ساده ای بود که ارائه کردیم و منظور ما این است که با گوگل آنالیتیکس، کمپین دیجیتال مارکتینگ شما شانس موفقیت خواهد داشت چون مدارک مبتنی بر داده در اختیار دارید که به شما کمک می کنند روش هایی اتخاذ کنید که فرایندهای موجود را مؤثرتر کند و بازگشت سرمایه (ROI) خوبی را رقم بزند.

نحوه راه اندازی گوگل آنالیتیکس

راه اندازی گوگل آنالیتیکس خیلی ساده است فقط به یک حساب کاربری گوگل مثل جیمیل و یوتیوب یا سایر خدمات دهنده های دیگر موتورهای جستجو نیاز دارید و دقت کنید که وقت شما به این اکانت یا حساب کاربری دسترسی داشته باشید.
نکته بسیار مهم: اگر تیم دیجیتال مارکتینگ دارید و شخصی پیشنهاد داد که از حساب کاربری گوگل او برای راه اندازی و مدیریت گوگل آنالیتیکس استفاده شود اصلا چنین کاری نکنید چون هر زمان که با شما قطع همکاری کند، مستقیما به Google Analytics شما هم دسترسی خواهد داشت. پس با ایمیل خودتان گوگل آنالیتیکس سایت را مدیریت کنید.

با راهنمای راه اندازی و استفاده از گوگل آنالیتیکس آشنا شوید1- افتتاح حساب کاربری گوگل

وقتی حساب کاربری گوگل خود را ساختید، مرحله بعدی این است که وارد گوگل آنالیتیکس شده و روی گزینه Sign in to Google Analytics کلیک کنید. پس از آن در صفحه جدید یک پروسه 3 مرحله ای به شما نشان می دهد که برای راه اندازی آنالیتیکس باید انجام دهید فقط دقت کنید که اطلاعات فرم را به طور کامل و صحیح پر کنید چرا که برای وب سایت شما نیاز می شود.
این برنامه از یک سیستم سلسله مراتبی برای سازماندهی حساب کاربری شما استفاده می کند و این مورد وقتی اهمیت پیدا می کند که بخواهید تحت همین حساب کاربری گوگل، حساب کاربری دیگری برای گوگل آنالیتیکس جدید افتتاح کنید که گوگل این امکان را فراهم ساخته که با یک حساب کاربری گوگل بتوانید تا 100 حساب کاربری Google Analytics بسازید.
راه اندازی این سلسله مراتب ها هم برای زمانی که بیش از 1 وب سایت یا Property داشته باشید مهم است، که توسط GA تا 50 وب سایت به ازای هر حساب کاربری در این برنامه امکان پذیر است اما نمی توانید وب سایتی که متعلق به یک حساب کاربری هست را به حساب کاربری دیگری انتقال دهید.

2- چطور کد رهگیری را استفاده کنیم؟

وقتی کار مراحل راه اندازی حساب کاربری تمام شد، روی گزینه Get Tracking ID کلیک کرده و سپس روی گزینه Agree که برای شرایط و ضوابط Google Analytics است کلیک کنید تا کد رهگیری به شما داده شود. این کد را باید روی سورس کد صفحات وب سایت قرار دهید که بستگی به نوع وب سایت شما دارد. برای این کار از برنامه نویس سایت خود کمک بگیرید و این کد را برای او بفرستید تا در سورس کد سایت شما قرار دهد.

3- اهداف (Goals) خود را مشخص کنید

پس از این که کد رهگیری را گرفتید و نصب کردید، باید به بخش Goals بروید و اهداف خود را مشخص کنید که برای این منظور روی لینک ادمین که در قسمت بالای حساب کاربری گوگل آنالیتیکس است کلیک کرده و از آنجا روی Goals کلیک کنید که زیر ستون View در وب سایت شماست. اما چرا اینکار اهمیت دارد؟
با این کار متوجه می شوید که آیا صفحه وب سایت شما به مورد مهمی برای کسب و کار شما دست پیدا کرده یا خیر! مثل وقتی که برای خود طراحی سایت فروشگاهی انجام داده اید و بازدید کننده وب سایت خریدی انجام می دهد. پس از اینکه خرید با موفقیت انجام شود، بازدید کننده که الان در نقش مشتری شماست با پیغام «از شما متشکریم» در صفحه فرود یا لندینگ مواجه می گردد.

گوگل آنالیتیکس مسیر پیشرفت کسب و کار شماست4- بخش سرچ (Search) سایت را بسازید

مرحله بعدی این است که بخش سرچ سایت را راه اندازی کنید که به گوگل آنالیتیکس کمک می کند که سرچ های انجام شده در وب سایت شما را پیگیری و بررسی کند. با انجام این کار، متوجه می شوید که بازدیدکنندگان وب سایت شما بیشتر از همه به دنبال چه موضوعاتی هستند.
تحقیق کردن جنبه بسیار مهم ساخت یک کسب و کار است که با داشتن بخشی به نام Site Search در وب سایت می توانید اطلاعات ارزشمندی در مورد رفتار آنلاین مشتریان خود کسب کنید که این داده ها در ساخت پروفایل دقیق خریداران به شما کمک می کند.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که در وب سایت خود سرچ انجام دهید. چون به URL نیاز دارید، تب را باز کنید و سپس به صفحه ادمین گوگل آنالیتیکس خود رفته و روی View Settings از منوی View کلیک کنید. به پایین بروید و وقتی Site Settings را دیدید روی On کلیک کنید.
به URL خود برگردید و پارامتر کوئری (Query) را وارد کنید که معمولا با حرف s یا q مشخص می شود. حرف مشخص شده را در Site Settings وارد کنید.

5- به فکر راه اندازی حساب کاربری جدید هستید؟

اگر قصد دارید که چندین حساب کاربری گوگل آنالیتیکس داشته باشید کافیست وارد صفحه ادمین شده و روی منوی کشویی زیر Account کلیک کرده و سپس روی لینک Create New Account کلیک نمایید.
روند کاری دقیقا مشابه با وقتی است که می خواهید وب سایت دیگری به حساب کاربری گوگل آنالیتیکس خود اضافه کنید فقط با این تفاوت که باید روی منو کشویی زیر ستون Property و سپس روی لینک Create New Property کلیک نمایید.

چطور از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید؟

هر زمان که وارد Google Analytics شوید و در صورتی که فقط یک وب سایت داشته باشید، GA مستقیما گزارش کلی مخاطب را برای شما باز خواهد کرد اما اگر چندین وب سایت ثبت شده داشته باشید، لیستی از وب سایت ها را به شما نشان می دهد تا انتخاب کنید که برای کدام وب سایت مایل هستید گزارش آنالیتیکس را ببینید.
بیش از 50 گزارش هستند که می توانید به آنها دسترسی داشته باشید ضمن اینکه می توانید با کلیک روی گزینه Reporting که در بالای صفحه قرار گرفته، همه گزارشات را یکجا دریافت کنید. اما چند نوع گزارش در این Google Analytics هست که می توان دسترسی پیدا کرد.

1- گزارشات مخاطبین:

چقدر مخاطبین خود را می شناسید؟ اگر شناختی نسبت به افرادی که وب سایت شما را مشاهده می کنند ندارید، گزارش مخاطبین در این برنامه کاملا با بازار هدف خودتان آشنا می شوید. در این گزارش می توانید به اطلاعات بسیار مهمی در مورد کسانی که مکررا از سایت شما بازدید می کنند دست پیدا کنید مثل:

  • ویژگی های جمعیتی
  • علایق
  • مکان
  • زبان
  • رفتار
  • تکنولوژی مورد استفاده

چرا داشتن چنین اطلاعاتی مهم است؟ چون هر چقدر بهتر مخاطب خود را بشناسید و اطلاعات بیشتری داشته باشید قطعا می توانید محتوای مناسبتری ایجاد کنید.
مثلا فرض کنید کسب و کاری دارید که محصولاتی را به مشتریان می فروشید. داده های گزارشات مخاطبین در گوگل آنالیتیکس به شما نشان می دهد که اکثریت بازدیدکنندگان شما زنان بین 18 تا 34 سال هستند که علاقه مند به محصولات مراقبت از مو بوده و بیشتر از طریق دستگاه موبایل وارد سایت شما می شوند.
پس در این صورت بهتر است که محتواهای شما بیشتر در مورد محصولات شامپو و نرم کننده های شرکت شما و نحوه استفاده صحیح از آنها باشد. و در مرحله بعدی هم میزان ریسپانسیو بودن وب سایت خود را چک کنید.

گوگل آنالیتیکس و استفاده از گزارشات متنوع آن به نفع کسب و کار2- گزارش Acquisition (کسب و فراگیری کاربران):

اگر به اطلاعات بیشتری در مورد بازدید کنندگان که ترافیک سایت شما را رقم می زنند نیاز دارید، گزارشات Acquisition همه اطلاعاتی که نیاز دارید را در اختیار شما قرار خواهد داد. این گزارشات کاملا دقیق و مشخص هستند. ترافیک سایت شما به چندین دسته بندی تقسیم می شود و منابع خاص هم تعیین می گردند.
در مورد بازدیدهایی که از سمت شبکه های اجتماعی ایجاد شده هم اطلاعات ارزشمندی دریافت خواهید کرد و بنابراین می توانید دقیقا مشخص کنید کدام پلتفرم ها بیشتر از همه برای شما بازدید درست کرده اند و برعکس.
اگر هم کمپین تبلیغاتی PPC دارید می توانید با متصل کردن حساب کاربری گوگل آنالیتیکس خود به ادوردز (AdWords) و همچنین به Google Webmaster Tools و Search Console اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد این کمپین ها کسب کنید.

3- گزارشات رفتار کاربران:

طبق مطالعات انجام شده افراد حدودا 8 ساعت از وقت خود را به خواندن و مشاهده محتوا اختصاص می دهند و به همین دلیل متوجه می شویم که چرا بیل گیتس گفته؛ محتوا پادشاه است.
در صورتی که همیشه محتوای بسیار خوبی در وب سایت منتشر شود قطعا اتفاقات بسیار خوبی برای کسب و کار شما رخ خواهد داد مثل؛ ترافیک بیشتر، افزایش شهرت در صنعت تحت فعالیت، رتبه های بهتر در جستجو و نرخ تبدیل فروش بهتر.
به کمک گزارشات رفتار کاربران متوجه می شوید که کدام یک از محتواها را در وب سایت شما مطالعه می کنند و ترغیب بیشتری در بازدیدکنندگان ایجاد می نمایند.

4- نرخ تبدیل:

با گزارشات نرخ تبدیل متوجه می شوید که به چند تا از اهداف خود دست پیدا کرده اید، بازدید کنندگان سایت شما از طریق کدام URLها وارد وب سایت شما شده اند و روندی که طی کرده اند را خواهید فهمید.
به کمک گوگل آنالیتیکس می توانید داده های مشخصی در مورد نرخ تبدیل کسب کنید مثلا اینکه از طریق یک منبع خاص یا از طرف یک شبکه اجتماعی خاص چقدر نرخ تبدیل داشته اید.

جمع بندی – چرا باید نحوه استفاده از گوگل آنالیتیکس را یاد بگیرید؟

داشتن وب سایت، سرمایه گذاری بزرگی برای کسب و کار است و مهم نیست که کسب و کار شما به شکل مغازه و به صورت فیزیکی باشد. در هر صورت وقتی وب سایت داشته باشید فرصت های جدیدی پیش روی شما باز می شود و به حضور شما در اینترنت و در دسترس پذیرتر شدن شما برای مخاطبین کمک خواهد کرد.

ولی وب سایت به تنهایی برای دستیابی به اهداف کافی نیست و باید از تکنیک ها، ابزارها و تاکتیک های مختلف به منظور افزایش ترافیک وب سایت خود استفاده کنید که در فرایندی به نام دیجیتال مارکتینگ با آنها برخورد خواهید داشت و عبارتند از:

  • سئو
  • بازاریابی موتور جستجو یا SEM
  • بازاریابی رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس بوک، لینکدین و ….
  • بازاریابی محتوا
  • تبلیغات کلیکی گوگل ادز یا PPC

با اینکه اثربخشی این ابزارها تأیید شده است اما تضمین نمی کنند که به اهداف کسب و کار خود دست پیدا کنید چرا که مثل هر ابزار دیگری، اثربخشی آنها به نحوه استفاده و شخص استفاده کننده بستگی دارد.
طبق مواردی که گفتیم گوگل آنالیتیکس شواهد تجربی در اختیار شما قرار می دهد که کدام یک از این ابزارها بهترین نتایج را برای شما به همراه داشته اند و کدام یک کمتر از حد انتظار ظاهر شده اند.
اما توجه داشته باشید که منظور ما این نیست که فرایندهای نه چندان سودمند را فورا کنار بگذارید.
گوگل آنالیتیکس به شما کمک می کند تا این فرایندها را بهبود ببخشید تا زنجیره ضعیف استراتژی بازاریابی دیجیتالی شما نباشند.

نویسنده:

تصویر نویسنده وبسایت رایان مارکتینگ
نویسنده وبسایت رایان مارکتینگ

نویسنده با سابقه تخصصی در حوزه وب و برنامه نویسی

دریافت مشاوره رایگان

خدمات رایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 12 =

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
 
واتس اپ شرکت رایان
ارسال از طریق WhatsApp